Vägen till ett
bra personligt brev
Denna omfattande guide ger dig förklaringar och användbara tips som täcker alla aspekter av att skriva ett personligt brev. Med denna guide får du kunskapen och vägledningen du behöver för att skapa ett imponerande brev.
- Vi kommer att täcka:
1. Vad ett personligt brev är och varför det är viktigt för ditt jobbsökande
2. Hur man skriver ett övertygande personligt brev som ger dig jobbet (steg-för-steg!)
3. Hur du fulländar ditt personliga brev med Cysel’s gratis checklista
4. Hur utmärkta personlig brev exempel ser ut.

Vad är ett personligt brev? (och varför det är viktigt)
Ett personligt brev är ett dokument på en sida som du skickar in som en del av din jobbansökan (tillsammans med ditt CV eller CV).
Syftet är att presentera dig och kort sammanfatta din yrkesbakgrund. I genomsnitt bör ditt personliga brev vara från 250 till 400 ord långt.
Ett bra personligt brev kan väcka personalchefens intresse och få dem att läsa ditt CV.
Ett dåligt personligt brev kan å andra sidan innebära att din ansökan går direkt till papperskorgen. Så för att säkerställa att detta inte händer är det viktigt att veta hur man skriver ett övertygande personligt brev.
Tänk dock på att ett personligt brev är ett komplement till ditt CV, inte en ersättning. Det betyder att du inte bara upprepar det som nämns i ditt CV.
Om du skriver ett personligt brev för första gången kan det verka ganska svårt att skriva allt detta. Du är trots allt förmodligen inte en professionell skribent.
Tips! Kopiera annonsen och spara den på din dator för att undvika att den försvinner. Att ha den tillgänglig kan vara till hjälp som förberedelse inför intervjun.
Saken är dock att du inte behöver vara kreativ eller ens duktig på att skriva. Allt du behöver göra är att följa ett beprövat format:
- Rubrik – Ange kontaktinformation
- Hälsning till anställningschefen
- Inledande stycke – Fånga läsarens uppmärksamhet med 2-3 av dina bästa prestationer
- Andra stycket – Förklara varför du är den perfekta kandidaten för jobbet
- Tredje stycket – Förklara varför du är en bra match för företaget
- Formellt avslut
Så här ser det ut i praktiken:
Hur man skriver det perfekta personliga brevet (och blir anställd!)
Nu när vi har fått grunderna ur vägen, kommer vi att guida dig genom processen att skriva ett personligt brev steg för steg.
Steg #1 - Välj rätt mall för ditt brev
Ett bra personligt brev handlar om att lämna rätt första intryck.
Så vad är ett bättre sätt att lämna ett gott intryck än en välformaterad, visuell mall? Du kan använda någon av våra färdiggjorda personliga brev som mall.
Steg #2 - Starta det personliga brevet med en rubrik
Precis som med ett CV är det viktigt att börja ditt personliga brev med en kontaktinformationssektion:

Här vill du inkludera all viktig information, inklusive:
- Fullständiga namn
- Telefonnummer
- E-post
- Datum
- Namn på rekryteringschefen / deras yrkestitel
- Namn på företaget du ansöker till
I vissa fall kan du också överväga att lägga till:
- Sociala medieprofiler – Alla typer av profiler som är relevanta för ditt område. Sociala profiler på webbplatser som LinkedIn, GitHub (för utvecklare), Medium (för författare), etc.
- Personlig webbplats – Om du har en personlig webbplats som på något sätt tillför mervärde till din ansökan kan du nämna det. Låt oss säga att du är en professionell författare. I så fall vill du länka till din blogg.
Och här är vad du inte bör nämna i din rubrik:
- Din fullständiga adress
- Oprofessionell e-post – Se till att din e-post är presentabel. Det är ganska svårt för en anställningschef att ta dig på allvar om din e-postadress är “brooklyplaya@gmail.com.” När du söker jobb, håll dig till formatet “[förnamn] + [efternamn] @ email provider.com”.
Steg #3 - Adressera anställningschefen
När du väl har listat dina kontaktuppgifter måste du börja skriva innehållet för det personliga brevet.
Det första du ska göra här är att adressera personliga brevet till anställningschefen.
Det stämmer, rekryteringschefen! Du vill visa din framtida chef att du gjort din research och verkligen brinner för att arbeta med deras team.
Ingen vill anställa en arbetssökande som bara spammar 20+ företag och hoppas på att bli anställd i något av dem.
Så, hur tar du reda på vem som är anställningschef? Det finns flera sätt att göra detta.
Det enklaste alternativet är att leta upp chefen för den relevanta avdelningen på jobbannonsen på Cysel. Förhoppningsvis står rekryteringschefens namn under annonsen.
Och voila! Du har din rekryteringschef.
Eller låt oss säga att du ansöker om tjänsten som servispersonal. I så fall skulle du leta efter “restaurangchefen”.
Om detta inte fungerar kan du också kolla in “Team”-sidan på företagets webbplats; det finns en god chans att du åtminstone hittar rätt person där.
- Kan du fortfarande inte hitta rätt person?
Här är flera andra hälsningar du kan använda:
- Kära [Avdelning] Anställningschef
- Kära rekryteringschef
- Till den som detta berör
- Kära [avdelnings]team
Steg #4 - Skriv en intresseväckande introduktion
Första intrycket är viktigt, särskilt när det kommer till ditt jobbsökande.
Rekryterare får hundratals, ibland till och med tusentals, ansökningar. Chansen är stor att de inte kommer att läsa varje enskilt personligt brev från början.
Så det är viktigt att fånga deras uppmärksamhet från första stycket.
Det första problemet vi ser med de flesta inledande stycken för personliga brev är att de vanligtvis är extremt generiska. De flesta ser ut så här..
- Fel exempel
“Hej, jag heter Jonathan och jag skulle vilja arbeta som försäljningschef på XYZ AB. Jag har arbetat som försäljningschef på 123 AB. i 5+ år, så jag tror att jag skulle passa bra för positionen.”
Ser du problemet här? Det här inledande stycket säger inte så mycket annat än det faktum att du har arbetat med jobbet tidigare.
Vet du vem som har liknande arbetslivserfarenhet? Alla andra sökande du konkurrerar med.
Istället vill du börja med 2-3 av dina bästa prestationer för att verkligen fånga läsarens uppmärksamhet. Helst ska prestationerna vara så relevanta som möjligt för befattningen.
Så nu, låt oss få vårt tidigare exempel att lysa:
- Korrekt exempel
“Kära Elias,
Jag heter Mikael och jag skulle vilja hjälpa XYZ AB. nå och överträffa sina försäljningsmål som försäljningschef. Jag har arbetat med företag X, ett fintech bolag, i 3+ år. Som försäljningsrepresentant genererade jag i genomsnitt 300 000kr+ i försäljning per månad (som slog KPI:erna med cirka 40%). Jag tror att min tidigare branscherfarenhet, samt excellens inom försäljning, gör mig till rätt kandidat för jobbet.”
Ser du skillnaden mellan de två exemplen? Om du var anställningschef, vilken försäljningschef skulle du anställa, Jonathan eller Mikael?
Exakt!
Nu när vi har täckt introduktionen, låt oss prata om innehållet i ditt personliga brev. Den här delen är uppdelad i två stycken: den första är för att förklara varför du är den perfekta personen för jobbet, och den senare är för att bevisa att du är en bra passform för företaget.
Så, låt oss börja…
Steg #5 – Förklara varför du är den perfekta personen för jobbet
Det är här du visar upp din professionella kompetens och övertygar HR-chefen om att du passar bättre för jobbet än alla andra sökande.
Men först – innan du ens skriver något måste du lära dig vilka de viktigaste kraven för rollen är. Så öppna upp jobbannonsen på Cysel och identifiera vilka av ansvarsområdena som är mest kritiska.
För exemplets skull, låt oss säga att du ansöker om positionen som Facebook-annonsör. Du skannar jobbannonsen och ser att de högsta kraven är:
- Erfarenhet av att hantera en Facebook-annonsbudget på 100 000kr +/månad
- Vissa färdigheter i att annonsera på andra plattformar (Google Sök + Twitter)
- Utmärkt copywriting-kunskaper
Nu, i det här stycket, måste du diskutera hur du uppfyller dessa krav. Så här ser det ut för vårt exempel:
- Bra exempel
I min tidigare roll som Facebook Marketing Expert på XYZ AB. Hanterade jag kundförvärv genom annonser och hanterade en månatlig Facebook-annonsbudget på 200 000kr +. Som den enda digitala marknadsföraren på företaget skötte jag annonsskapandet och hanteringsprocessen från början till slut. Det betyder att jag skapade annonstexten, bilderna, valde inriktningen, körde optimeringsförsök och så vidare.
Förutom Facebook-annonsering har jag också fördjupat mig i andra PPC-kanaler online, inklusive:
- Google Sök
- Quora
Steg #6 – Förklara varför du passar bra för företaget
När du har skrivit det sista stycket kanske du tänker – jag är en perfekt kandidat för jobbet! Vad mer behöver jag skriva? Jag ska bara färdigställa det personliga brevet och trycka på Ansök-knappen.
Tja, nej. Du är inte riktigt där än.
HR-chefen tittar inte bara på om du kommer att vara bra på jobbet eller inte. De letar efter någon som också passar bra för företagskulturen.
När allt kommer omkring är anställda som inte passar in skyldiga att sluta, förr eller senare. Detta slutar med att det kostar företaget massor av pengar, upp till 50 % av den anställdes årslön.
Det betyder att du också måste övertyga HR-chefen om att du verkligen brinner för att arbeta med dem.
Hur gör du det här? Tja, som en början vill du göra lite research om företaget. Du vill veta saker som:
- Vad är företagets affärsmodell?
- Vad är företagets produkt eller tjänst? Har du använt den?
- Hur är kulturen? Kommer någon att mikrostyra ditt arbete, eller kommer du att ha självständighet om hur du får saker gjorda?
Så, börja googla. Chansen är stor att du hittar all information du behöver antingen på företagets webbplats eller någonstans på webben.
Sedan måste du ta reda på vad du gillar med företaget och omvandla det till text.
Låt oss säga att du till exempel brinner för deras produkt och att du gillar innovationskulturen / självständigt arbete i organisationen.
Du skulle skriva något i stil med:
- Korrekt exempel
“Jag har personligen använt XYZ telefonen, och jag tror att det är den mest innovativa tekniken jag har använt på flera år. Funktionerna som Funktion #1 och Funktion #2 var riktiga ‘game-changers’ för telefonen.
Jag beundrar verkligen hur företaget XYZ frodas efter excellens för alla sina produktlinjer, vilket skapar marknadsledande teknik. Som någon som trivs i en självdriven miljö tror jag verkligen att jag och företaget XYZ kommer att vara en bra match.”
Vad du inte vill göra här är att vara supergenerisk för att ha något att skriva. De flesta arbetssökande tenderar att göra just detta. Låt oss ta en titt på ett mycket vanligt exempel som vi tenderar att se (alldeles för ofta):
- Inkorrekt exempel
“Jag skulle älska att arbeta för företaget XYZ på grund av dess innovationskultur. Jag tror att eftersom jag är superkreativ så skulle jag passa bra för företaget. Företagets värderingar av integritet och transparens verkar verkligen vara något för mig!”
Ser du vad som är fel här? Exemplet säger egentligen ingenting om företaget. ”Innovationskultur” är något de flesta företag säger sig ha.
Detsamma gäller “värden av integritet och transparens” – skribenten googlade precis vilka värderingarna för organisationen är och sa att de gillar dem, tänker rekryteraren.
Varje anställningschef som läser detta kommer att se igenom detta fluff.
Så se till att göra mycket research och kom på goda skäl till varför du ansöker till just detta jobb på just deras företag.
Steg #7 - Avsluta med en 'Call to Action'
Äntligen är det dags att avsluta ditt personliga brev och skriva slutsatsen.
I det sista stycket vill du:
- Avsluta alla punkter du inte kunde i föregående stycken. Har du något kvar att säga? Någon annan information som kan hjälpa anställningschefen att fatta sitt beslut? Nämn det här.
- Tacka rekryteringschefen för deras tid. Det skadar aldrig att vara artig, så länge du inte framstår som alltför behövande.
- Avsluta personliga brevet med en ‘call to action’. Den allra sista meningen i ditt personliga brev bör vara en uppmaning till handling. Du bör be anställningschefen att vidta någon form av åtgärd.
Och nu, låt oss förvandla detta till ett praktiskt exempel:
- Bra exempel
“Så för att avsluta det hela, tack för att du tog dig tid att läsa min ansökan. Jag hoppas att jag kan hjälpa företag X att få ut det mesta av deras marknadsföringsinitiativ på Facebook. Jag skulle gärna diskutera vidare hur mina tidigare framgångar på XYZ AB kan hjälpa dig att uppnå era Facebook-marknadsföringsmål.”
Steg #8 - Använd rätt formell avslutning
När du är klar med det sista stycket är allt du behöver göra att skriva ner ett formellt “hejdå” och du är klar.
Använd gärna en av de mest populära slutsatserna till ett personligt brev:
- Vänliga hälsningar,
- Hälsningar,
- Vänligen,
- Tack så mycket,
Och nu är vi äntligen klara! Innan du skickar det personliga brevet, se till att korrekturläsa, eller kanske till och med få en vän att granska det åt dig.
- Checklista för att skriva ett personligt brev
Innehåller ditt personliga brevs rubrik all viktig information?
- Fullständiga namn
- Professionell e-post
- Telefonnummer
- Datum
- Relevanta sociala medieprofiler
Tilltalar du rätt person? d.v.s. anställningschef i företaget / din framtida direkta arbetsledare
Fångar ditt inledande stycke läsarens uppmärksamhet?
- Nämnde du 2-3 av dina bästa prestationer?
- Använde du siffror och fakta för att backa upp dina erfarenheter?
Framhäver du på ett bra sätt att du är rätt person för jobbet?
- Har du identifierat kärnkraven?
- Förmedlade du framgångsrikt hur dina erfarenheter hjälper dig att passa kraven perfekt?
Övertygar du rekryteringschefen om att du brinner för företaget du söker till?
- Hittade du de tre bästa sakerna som du gillar med företaget?
- Undvek du generiska skäl för att förklara ditt intresse för företaget?
Slutförde du slutsatsen med en uppmaning (call to action)?
Använde du rätt formell stängning för ditt personliga brev