Vägen till ett
bra personligt brev

Denna omfattande guide ger dig förklaringar och användbara tips som täcker alla aspekter av att skriva ett personligt brev. Med denna guide får du kunskapen och vägledningen du behöver för att skapa ett imponerande brev.

1. Vad ett personligt brev är och varför det är viktigt för ditt jobbsökande
2. Hur man skriver ett övertygande personligt brev som ger dig jobbet (steg-för-steg!)
3. Hur du fulländar ditt personliga brev med Cysel’s gratis checklista
4. Hur utmärkta personlig brev exempel ser ut.

Vad är ett personligt brev? (och varför det är viktigt)

Ett personligt brev är ett dokument på en sida som du skickar in som en del av din jobbansökan (tillsammans med ditt CV eller CV).

Syftet är att presentera dig och kort sammanfatta din yrkesbakgrund. I genomsnitt bör ditt personliga brev vara från 250 till 400 ord långt.

Ett bra personligt brev kan väcka personalchefens intresse och få dem att läsa ditt CV.

Ett dåligt personligt brev kan å andra sidan innebära att din ansökan går direkt till papperskorgen. Så för att säkerställa att detta inte händer är det viktigt att veta hur man skriver ett övertygande personligt brev.

Tänk dock på att ett personligt brev är ett komplement till ditt CV, inte en ersättning. Det betyder att du inte bara upprepar det som nämns i ditt CV.

Om du skriver ett personligt brev för första gången kan det verka ganska svårt att skriva allt detta. Du är trots allt förmodligen inte en professionell skribent.

Tips! Kopiera annonsen och spara den på din dator för att undvika att den försvinner. Att ha den tillgänglig kan vara till hjälp som förberedelse inför intervjun.

Saken är dock att du inte behöver vara kreativ eller ens duktig på att skriva. Allt du behöver göra är att följa ett beprövat format:

  • Rubrik – Ange kontaktinformation
  • Hälsning till anställningschefen
  • Inledande stycke – Fånga läsarens uppmärksamhet med 2-3 av dina bästa prestationer
  • Andra stycket – Förklara varför du är den perfekta kandidaten för jobbet
  • Tredje stycket – Förklara varför du är en bra match för företaget
  • Formellt avslut

Så här ser det ut i praktiken:

Hur man skriver det perfekta personliga brevet (och blir anställd!)

Nu när vi har fått grunderna ur vägen, kommer vi att guida dig genom processen att skriva ett personligt brev steg för steg.

Steg #1 - Välj rätt mall för ditt brev

Ett bra personligt brev handlar om att lämna rätt första intryck.

Så vad är ett bättre sätt att lämna ett gott intryck än en välformaterad, visuell mall? Du kan använda någon av våra färdiggjorda personliga brev som mall.

Steg #2 - Starta det personliga brevet med en rubrik

Precis som med ett CV är det viktigt att börja ditt personliga brev med en kontaktinformationssektion:

Här vill du inkludera all viktig information, inklusive:

  • Fullständiga namn
  • Telefonnummer
  • E-post
  • Datum
  • Namn på rekryteringschefen / deras yrkestitel
  • Namn på företaget du ansöker till

I vissa fall kan du också överväga att lägga till:

  • Sociala medieprofiler – Alla typer av profiler som är relevanta för ditt område. Sociala profiler på webbplatser som LinkedIn, GitHub (för utvecklare), Medium (för författare), etc.
  • Personlig webbplats – Om du har en personlig webbplats som på något sätt tillför mervärde till din ansökan kan du nämna det. Låt oss säga att du är en professionell författare. I så fall vill du länka till din blogg.

Och här är vad du inte bör nämna i din rubrik:

  • Din fullständiga adress
  • Oprofessionell e-post – Se till att din e-post är presentabel. Det är ganska svårt för en anställningschef att ta dig på allvar om din e-postadress är “brooklyplaya@gmail.com.” När du söker jobb, håll dig till formatet “[förnamn] + [efternamn] @ email provider.com”.

Steg #3 - Adressera anställningschefen

När du väl har listat dina kontaktuppgifter måste du börja skriva innehållet för det personliga brevet.

Det första du ska göra här är att adressera personliga brevet till anställningschefen.

Det stämmer, rekryteringschefen! Du vill visa din framtida chef att du gjort din research och verkligen brinner för att arbeta med deras team.

Ingen vill anställa en arbetssökande som bara spammar 20+ företag och hoppas på att bli anställd i något av dem.

Så, hur tar du reda på vem som är anställningschef? Det finns flera sätt att göra detta.

Det enklaste alternativet är att leta upp chefen för den relevanta avdelningen på jobbannonsen på Cysel. Förhoppningsvis står rekryteringschefens namn under annonsen. 

Och voila! Du har din rekryteringschef.

Eller låt oss säga att du ansöker om tjänsten som servispersonal. I så fall skulle du leta efter “restaurangchefen”.

Om detta inte fungerar kan du också kolla in “Team”-sidan på företagets webbplats; det finns en god chans att du åtminstone hittar rätt person där.

Här är flera andra hälsningar du kan använda:

  • Kära [Avdelning] Anställningschef
  • Kära rekryteringschef
  • Till den som detta berör
  • Kära [avdelnings]team

Steg #4 - Skriv en intresseväckande introduktion

Första intrycket är viktigt, särskilt när det kommer till ditt jobbsökande.

Rekryterare får hundratals, ibland till och med tusentals, ansökningar. Chansen är stor att de inte kommer att läsa varje enskilt personligt brev från början.

Så det är viktigt att fånga deras uppmärksamhet från första stycket.

Det första problemet vi ser med de flesta inledande stycken för personliga brev är att de vanligtvis är extremt generiska. De flesta ser ut så här..

“Hej, jag heter Jonathan och jag skulle vilja arbeta som försäljningschef på XYZ AB. Jag har arbetat som försäljningschef på 123 AB. i 5+ år, så jag tror att jag skulle passa bra för positionen.”

Ser du problemet här? Det här inledande stycket säger inte så mycket annat än det faktum att du har arbetat med jobbet tidigare.

Vet du vem som har liknande arbetslivserfarenhet? Alla andra sökande du konkurrerar med.

Istället vill du börja med 2-3 av dina bästa prestationer för att verkligen fånga läsarens uppmärksamhet. Helst ska prestationerna vara så relevanta som möjligt för befattningen.

Så nu, låt oss få vårt tidigare exempel att lysa:

“Kära Elias,

Jag heter Mikael och jag skulle vilja hjälpa XYZ AB. nå och överträffa sina försäljningsmål som försäljningschef. Jag har arbetat med företag X, ett fintech bolag, i 3+ år. Som försäljningsrepresentant genererade jag i genomsnitt 300 000kr+ i försäljning per månad (som slog KPI:erna med cirka 40%). Jag tror att min tidigare branscherfarenhet, samt excellens inom försäljning, gör mig till rätt kandidat för jobbet.”

Ser du skillnaden mellan de två exemplen? Om du var anställningschef, vilken försäljningschef skulle du anställa, Jonathan eller Mikael?

Exakt!

Nu när vi har täckt introduktionen, låt oss prata om innehållet i ditt personliga brev. Den här delen är uppdelad i två stycken: den första är för att förklara varför du är den perfekta personen för jobbet, och den senare är för att bevisa att du är en bra passform för företaget.

Så, låt oss börja…

Steg #5 – Förklara varför du är den perfekta personen för jobbet

Det är här du visar upp din professionella kompetens och övertygar HR-chefen om att du passar bättre för jobbet än alla andra sökande.

Men först – innan du ens skriver något måste du lära dig vilka de viktigaste kraven för rollen är. Så öppna upp jobbannonsen på Cysel och identifiera vilka av ansvarsområdena som är mest kritiska.

För exemplets skull, låt oss säga att du ansöker om positionen som Facebook-annonsör. Du skannar jobbannonsen och ser att de högsta kraven är:

  • Erfarenhet av att hantera en Facebook-annonsbudget på 100 000kr +/månad
  • Vissa färdigheter i att annonsera på andra plattformar (Google Sök + Twitter)
  • Utmärkt copywriting-kunskaper

Nu, i det här stycket, måste du diskutera hur du uppfyller dessa krav. Så här ser det ut för vårt exempel:

I min tidigare roll som Facebook Marketing Expert på XYZ AB. Hanterade jag kundförvärv genom annonser och hanterade en månatlig Facebook-annonsbudget på 200 000kr +. Som den enda digitala marknadsföraren på företaget skötte jag annonsskapandet och hanteringsprocessen från början till slut. Det betyder att jag skapade annonstexten, bilderna, valde inriktningen, körde optimeringsförsök och så vidare.

Förutom Facebook-annonsering har jag också fördjupat mig i andra PPC-kanaler online, inklusive:

  • Google Sök
  • Twitter
  • Reddit
  • Quora

Steg #6 – Förklara varför du passar bra för företaget

När du har skrivit det sista stycket kanske du tänker – jag är en perfekt kandidat för jobbet! Vad mer behöver jag skriva? Jag ska bara färdigställa det personliga brevet och trycka på Ansök-knappen.

Tja, nej. Du är inte riktigt där än.

HR-chefen tittar inte bara på om du kommer att vara bra på jobbet eller inte. De letar efter någon som också passar bra för företagskulturen.

När allt kommer omkring är anställda som inte passar in skyldiga att sluta, förr eller senare. Detta slutar med att det kostar företaget massor av pengar, upp till 50 % av den anställdes årslön.

Det betyder att du också måste övertyga HR-chefen om att du verkligen brinner för att arbeta med dem.

Hur gör du det här? Tja, som en början vill du göra lite research om företaget. Du vill veta saker som:

  • Vad är företagets affärsmodell?
  • Vad är företagets produkt eller tjänst? Har du använt den?
  • Hur är kulturen? Kommer någon att mikrostyra ditt arbete, eller kommer du att ha självständighet om hur du får saker gjorda?

Så, börja googla. Chansen är stor att du hittar all information du behöver antingen på företagets webbplats eller någonstans på webben.

Sedan måste du ta reda på vad du gillar med företaget och omvandla det till text.

Låt oss säga att du till exempel brinner för deras produkt och att du gillar innovationskulturen / självständigt arbete i organisationen.

Du skulle skriva något i stil med:

“Jag har personligen använt XYZ telefonen, och jag tror att det är den mest innovativa tekniken jag har använt på flera år. Funktionerna som Funktion #1 och Funktion #2 var riktiga ‘game-changers’ för telefonen.

Jag beundrar verkligen hur företaget XYZ frodas efter excellens för alla sina produktlinjer, vilket skapar marknadsledande teknik. Som någon som trivs i en självdriven miljö tror jag verkligen att jag och företaget XYZ kommer att vara en bra match.”

Vad du inte vill göra här är att vara supergenerisk för att ha något att skriva. De flesta arbetssökande tenderar att göra just detta. Låt oss ta en titt på ett mycket vanligt exempel som vi tenderar att se (alldeles för ofta):

“Jag skulle älska att arbeta för företaget XYZ på grund av dess innovationskultur. Jag tror att eftersom jag är superkreativ så skulle jag passa bra för företaget. Företagets värderingar av integritet och transparens verkar verkligen vara något för mig!”

Ser du vad som är fel här? Exemplet säger egentligen ingenting om företaget. ”Innovationskultur” är något de flesta företag säger sig ha.

Detsamma gäller “värden av integritet och transparens” – skribenten googlade precis vilka värderingarna för organisationen är och sa att de gillar dem, tänker rekryteraren.

Varje anställningschef som läser detta kommer att se igenom detta fluff.

Så se till att göra mycket research och kom på goda skäl till varför du ansöker till just detta jobb på just deras företag.

Steg #7 - Avsluta med en 'Call to Action'

Äntligen är det dags att avsluta ditt personliga brev och skriva slutsatsen.

I det sista stycket vill du:

  • Avsluta alla punkter du inte kunde i föregående stycken. Har du något kvar att säga? Någon annan information som kan hjälpa anställningschefen att fatta sitt beslut? Nämn det här.
  • Tacka rekryteringschefen för deras tid. Det skadar aldrig att vara artig, så länge du inte framstår som alltför behövande.
  • Avsluta personliga brevet med en ‘call to action’. Den allra sista meningen i ditt personliga brev bör vara en uppmaning till handling. Du bör be anställningschefen att vidta någon form av åtgärd.

Och nu, låt oss förvandla detta till ett praktiskt exempel:

“Så för att avsluta det hela, tack för att du tog dig tid att läsa min ansökan. Jag hoppas att jag kan hjälpa företag X att få ut det mesta av deras marknadsföringsinitiativ på Facebook. Jag skulle gärna diskutera vidare hur mina tidigare framgångar på XYZ AB kan hjälpa dig att uppnå era Facebook-marknadsföringsmål.”

Steg #8 - Använd rätt formell avslutning

När du är klar med det sista stycket är allt du behöver göra att skriva ner ett formellt “hejdå” och du är klar.

Använd gärna en av de mest populära slutsatserna till ett personligt brev:

  • Vänliga hälsningar,
  • Hälsningar,
  • Vänligen,
  • Tack så mycket,

Och nu är vi äntligen klara! Innan du skickar det personliga brevet, se till att korrekturläsa, eller kanske till och med få en vän att granska det åt dig.

Innehåller ditt personliga brevs rubrik all viktig information?

  • Fullständiga namn
  • Professionell e-post
  • Telefonnummer
  • Datum
  • Relevanta sociala medieprofiler


Tilltalar du rätt person? d.v.s. anställningschef i företaget / din framtida direkta arbetsledare

Fångar ditt inledande stycke läsarens uppmärksamhet?

  • Nämnde du 2-3 av dina bästa prestationer?
  • Använde du siffror och fakta för att backa upp dina erfarenheter?


Framhäver du på ett bra sätt att du är rätt person för jobbet?

  • Har du identifierat kärnkraven?
  • Förmedlade du framgångsrikt hur dina erfarenheter hjälper dig att passa kraven perfekt?

Övertygar du rekryteringschefen om att du brinner för företaget du söker till?

  • Hittade du de tre bästa sakerna som du gillar med företaget?
  • Undvek du generiska skäl för att förklara ditt intresse för företaget?


Slutförde du slutsatsen med en uppmaning (call to action)?

Använde du rätt formell stängning för ditt personliga brev

Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, för att tillhandahålla funktioner för sociala medier och för att analysera vår trafik. Vi delar också information om din användning av vår webbplats med våra sociala medier, reklam- och analyspartners.
View more
Cookies settings
Acceptera
Villkor samt integritetspolicy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

 Introduktion

  1. Våra hemsidebesökares integritet är väldigt viktig för oss, och vi är fast beslutna att skydda den. Denna policy förklarar vad vi gör med dina personliga data.
  2. Genom att samtycka till att vi använder kakor i enlighet med villkoren i denna policy när du besöker vår hemsida för första gången tillåter du oss att använda kakor varje gång du besöker vår hemsida.

Erkännande

Detta dokument är skapat av Cysel, och använding av exempelvis “vi” referar till cysel.se

Insamling av personlig information

Följande typer av personlig information kan samlas in, lagras och användas:
  1. information om din dator, inklusive IP-adress, geografisk plats, webbläsartyp och -version samt operativsystem;
  2. information om dina besök på och din användning av denna hemsida, inklusive referenskällan, besökets längd, sidvisningar och hemsidans navigeringsvägar;
  3. information som du anger när du registrerar dig på vår hemsida, till exempel din e-postadress;
  4. information som du anger när du skapar en profil på vår hemsida, till exempel ditt namn, kön, relationsstatus, din födelsedag, dina profilbilder, intressen, hobbyer samt uppgifter om din utbildning och anställning;
  5. information som du anger för att prenumerera på våra e-postmeddelanden och/eller nyhetsbrev, till exempel ditt namn och din e-postadress;
  6. information som du anger när du använder vår hemsidas tjänster;
  7. information som genereras när du använder vår hemsida, inklusive när, hur ofta och under vilka omständigheter du använder den;
  8. information som har att göra med allt du köper, tjänsterna du använder eller transaktioner som du gör via vår hemsida, inklusive ditt namn, telefonnummer, din adress, e-postadress och dina kreditkortsuppgifter;
  9. information som du publicerar på vår hemsida med avsikt att publicera den på internet, inklusive ditt användarnamn, dina profilbilder och innehållet i dina inlägg;
  10. information i alla former av kommunikation som du skickar till oss via e-post eller vår hemsida, inklusive dess innehåll och metadata;
  11. all annan personlig information som du skickar till oss.
Innan du lämnar ut en annan persons personliga information till oss behöver du ha den personens samtycke till att den personliga informationen både utlämnas och behandlas i enlighet med denna policy

Användning av din personliga information

Personlig information som skickas till oss via vår hemsida kommer att användas för de syften som anges i denna policy eller på de relevanta sidorna på hemsidan. Vi kan använda din personliga information för följande:
  1. att administrera vår hemsida och verksamhet;
  2. att anpassa vår hemsida åt dig;
  3. att göra det möjligt för dig att använda tjänsterna som är tillgängliga på vår hemsida;
  4. att skicka varor som du har köpt via vår hemsida till dig;
  5. att leverera tjänster som är köpta via vår hemsida;
  6. att skicka kontoutdrag, fakturor och betalningspåminnelser till dig och samla in betalningar från dig;
  7. att skicka kommersiell kommunikation som inte är i marknadsföringssyften;
  8. att skicka e-postmeddelanden som du specifikt har begärt;
  9. att skicka vårt nyhetsbrev via e-post till dig om du har begärt det (du kan informera oss när som helst om du inte längre behöver nyhetsbrevet);
  10. att skicka marknadskommunikation till dig som rör vår verksamhet eller noggrant utvalda tredje parters verksamhet som vi tror att kan vara av intresse för dig per post eller, där du specifikt har samtyckt till detta, via e-post eller liknande teknologi (du kan informera oss när som helst om du inte längre behöver marknadskommunikation);
  11. att ge tredje parter statistisk information om våra användare (men dessa tredje parter kommer inte att kunna identifiera en enskild användare från informationen);
  12. att hantera förfrågningar och klagomål från eller om dig angående vår hemsida;
  13. att hålla vår hemsida säker och förebygga bedrägerier;
  14. att bekräfta ditt samtycke av vår hemsidas användarvillkor (inklusive övervakning av privata meddelanden som skickats via vår hemsidas privata meddelandetjänst); samt
  15. annan användning.
Om du skickar personlig information för publicering på vår hemsida, kommer vi att publicera och på annat sätt använda den informationen i enlighet med det tillstånd du ger oss. Dina sekretessinställningar kan användas för att begränsa publiceringen av din information på vår hemsida och kan justeras med hemsidans sekretesskontroller. Vi kommer inte att överlämna din personliga information till tredje part för deras eller någon annan tredje parts direkta marknadsföring utan ditt uttryckliga medgivande.

Utlämning av personlig information

Vi kan lämna ut din personliga information till någon av våra anställda, styrelseledamöter, försäkringsbolag, professionella rådgivare, ombud, leverantörer eller underleverantörer som är rimligt nödvändigt för de syften som anges i denna policy. Vi kan lämna ut din personliga information till alla medlemmar i vår företagsgrupp (detta innebär våra dotterbolag, vårt holdingbolag och alla dess dotterbolag) som är rimligt nödvändigt för de syften som anges i denna policy. Vi kan utlämna din personliga information:
  1. i den mån vi är skyldiga att göra det enligt lag;
  2. i samband med pågående eller framtida domstolsförfaranden;
  3. för att upprätta, utöva eller försvara våra juridiska rättigheter (inklusive att lämna ut information till andra i syfte att förebygga bedrägerier och förminska kreditrisken);
  4. till köparen (eller den blivande köparen) av alla företag eller tillgångar som vi är i process (eller överväger) att sälja; och
  5. till alla personer som vi rimligen anser att kan begära av domstol eller annan behörig myndighet att vi lämnar ut den personliga informationen om, enligt vår rimliga mening, en sådan domstol eller myndighet rimligen skulle kunna beordra att vi utlämnar den personliga informationen.
Vi kommer inte att lämna ut din personliga information till tredje part förutom i de fall som anges i denna policy.

Internationell dataöverföring

  1. Information som vi samlar in kan lagras, behandlas i och överföras mellan något av de länder vi är verksamma i för att göra det möjligt för oss att använda informationen i enlighet med denna policy.
  2. Information som vi samlar in kan överföras till följande länder som saknar dataskyddslagar motsvarande de som gäller i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet: USA, Ryssland, Japan, Kina och Indien.
  3. Personlig information som du publicerar på vår hemsida eller skickar in för publicering på vår hemsida kan vara tillgänglig via internet världen runt. Vi kan inte förhindra att informationen används eller missbrukas av andra.
  4. Du samtycker uttryckligen till överföring av personlig information som beskrivs i detta avsnitt F.

Bevarande av personlig information

  1. Detta avsnitt G beskriver våra policyer och förfaranden för datalagring, som är utformade för att se till att vi följer våra juridiska skyldigheter angående lagring och radering av personlig information.
  2. Personlig information som vi behandlar för något syfte eller syften kommer inte att förvaras längre än vad som är nödvändigt för det syftet eller de syftena.
  3. Utan att det påverkar artikel G-2, kommer vi vanligtvis att radera personuppgifter som faller inom kategorierna nedan vid det datum och den tid som anges nedan:
    1. personuppgiftstyp kommer att raderas {2025-12-31 23.59}; och
    2. {2030-12-31 23.59}.
  4. Oavsett övriga bestämmelser i detta avsnitt G, kommer vi att behålla dokument (inklusive elektroniska dokument) som innehåller personuppgifter:
    1. i den mån vi är skyldiga att göra det enligt lag;
    2. om vi tror att handlingarna kan vara relevanta för pågående eller framtida domstolsförfaranden; och
    3. för att upprätta, utöva eller försvara våra juridiska rättigheter (inklusive att lämna ut information till andra i syfte att förebygga bedrägerier och förminska kreditrisken).

Din personliga informations säkerhet

  1. Vi kommer att vidta rimliga tekniska och organisatoriska försiktighetsåtgärder för att förhindra förlust, missbruk eller ändring av din personliga information.
  2. Vi kommer att lagra all personlig information som du tillhandahåller på våra säkra (lösenords- och brandväggsskyddade) servrar.
  3. Alla elektroniska finansiella transaktioner som görs via vår hemsida skyddas av krypteringsteknologi.
  4. Du medger att informationsöverföring via internet i sig är osäkert, och vi kan inte garantera säkerheten för data som skickas via internet.
  5. Du ansvarar för att hålla lösenordet du använder för att komma åt vår hemsida konfidentiellt; vi kommer inte att be dig om ditt lösenord (förutom när du loggar in på vår hemsida).

Ändringar

Vi kan uppdatera denna policy då och då genom att publicera en ny version på vår hemsida. Du bör kontrollera denna sida emellanåt för att se till att du förstår eventuella ändringar i denna policy. Vi kan meddela dig om ändringar av denna policy via e-post eller via vår hemsidas privata meddelandesystem.

Dina rättigheter

Du kan be oss att ge dig all personlig information vi har om dig; tillhandahållande av sådan information kommer att omfattas av följande:
  1. betalning av en avgift och;
  2. tillhandahållande av lämpligt bevis på din identitet för detta ändamål, vi accepterar vanligtvis ett foto av ditt pass som har certifierats av en notarie, plus en kopia av en samhällsserviceräkning som visar din aktuella adress}).
Vi kan undanhålla den personliga information som du begär enligt vad som tillåts enligt lag. Du kan när som helst be oss att inte behandla din personliga information för marknadsföringsändamål. I praktiken kommer du vanligtvis att antingen uttryckligen acceptera vår användning av din personliga information för marknadsföringsändamål, eller så kommer vi att ge dig möjligheten att välja bort användningen av din personliga information för marknadsföringsändamål.

Tredje parts hemsidor

Vår hemsida innehåller hyperlänkar till och detaljer om tredje parts hemsidor. Vi har ingen kontroll över, och är inte ansvariga för, tredje parters sekretesspolicyer och praxis.

Uppdatering av information

Låt oss veta om den personliga information som vi har om dig behöver korrigeras eller uppdateras.

Kakor

Vår hemsida använder kakor. En kaka är en fil som innehåller en identifierare (en sträng med bokstäver och siffror) som skickas av en webbserver till en webbläsare och lagras av webbläsaren. Identifieraren skickas därefter tillbaka till servern varje gång webbläsaren begär en sida från servern. Kakor kan antingen vara “ständiga kakor” eller “sessionskakor”: en ständig kaka lagras av en webbläsare och förblir giltig till det angivna utgångsdatumet, såvida den inte raderas av användaren innan utgångsdatumet; en sessionskaka, å andra sidan, kommer att gå ut i slutet av användarsessionen, när webbläsaren är stängd. Kakor innehåller vanligtvis inte information som personligen identifierar en användare, men personlig information som vi lagrar om dig kan vara länkad till informationen som är lagrad i och erhållen från kakor. Vi använder både ständiga och sessionskakor på vår hemsida.

Nedan anges namnen på de kakor vi använder på vår hemsida och de syften som de används för:

    1. vi använder Google Analytics och Adwords på vår hemsida för att känna igen en dator när en användare besöker hemsidan / spårar användare när de bläddrar på hemsidan / möjliggör användning av en kundvagn på hemsidan / förbättrar hemsidans användbarhet / analyserar användningen av hemsidan / administrerar hemsidan / förhindrar bedrägerier och förbättrar hemsidans säkerhet / anpassar hemsidan för varje användare / målannonser som kan vara av särskilt intresse för specifika användare.
  1. De flesta webbläsare låter dig vägra att acceptera kakor – till exempel:
    1. i Internet Explorer (version 10) kan du blockera kakor med hjälp av inställningarna för att upphäva kakhantering genom att klicka på “Verktyg”, “Internetalternativ”, “Sekretess” och sedan “Avancerat”;
    2. i Firefox (version 24) kan du blockera alla kakor genom att klicka på “Verktyg”, “Inställningar”, “Sekretess & säkerhet”, välja “Anpassad innehållsblockering” och klicka på “Alla kakor”; och
    3. i Chrome (version 29) kan du blockera alla kakor genom att öppna menyn “Inställningar” och klicka på “Inställningar för webbplatsen” under “Sekretess och säkerhet” och sedan avmarkera “Tillåt att webbplatser sparar och läser cookiedata”.
Om du blockerar alla kakor kommer det att ha en negativ inverkan på många hemsidors användbarhet. Om du blockerar kakor kommer du inte att kunna använda alla funktioner på vår hemsida.
  1. Du kan ta bort kakor som redan har lagrats på din dator – till exempel:
    1. i Internet Explorer (version 10) måste du manuellt ta bort kakor (du kan hitta instruktioner för att göra det på http://support.microsoft.com/kb/278835 );
    2. i Firefox (version 24) kan du ta bort kakor genom att klicka på “Verktyg”, “Inställningar”, “Sekretess & säkerhet” och sedan välja “Rensa data” under “Kakor och webbplatsdata”; och
    3. i Chrome (version 29) kan du ta bort alla kakor genom att öppna menyn “Inställningar” och klicka på “Rensa webbinformation” under “Sekretess och säkerhet”.
  2. Tar du bort kakor kommer det att ha en negativ inverkan på många hemsidors användbarhet.
Senast ändrad 2022/03/18 12:34

Har du några frågor angående denna information?

Skicka ett mejl till info@cysel.se
Save settings
Cookies settings